Jak se připravit k pohovoru na zahraniční stáž/Internship

Zařazeno v Aktuálně

zahranicni stazUž jste někdy přemýšleli nad tím, že nastoupíte na zahraniční stáž? Pokud ne, tak teď je ten správný čas. I krátkodobá stáž Vám totiž výrazně pomůže zvýšit Vaše šance na trhu práce. Dali jsme pro Vás dohromady pár tipů, kterých byste se měli držet při přípravě na pohovor na Vaši vysněnou stáž neboli Internship.

1. Připravte si krátký úvod o sobě, představení Vaší osoby. Myslete na to, že od začátku musíte zaujmout. Zkuste si dát do kupy medailonek zahrnující základní informace: odkud pocházíte, co jste studovali, co vás do dané země přivádí, plus pár zajímavostí. Zhruba na 5-10min. Nezapomeňte zmínit, kde jste všude v zahraničí byli, a co jste tam dělali (např. studijně/pracovní pobyt, atd.)

Téměř na každém pohovoru budete vyzváni, abyste na úvod o sobě něco řekli, tak je určitě lepší mít dopředu promyšlené, co budete zmiňovat, než abyste na místě “vařili z vody”.

2. Štěstí přeje připraveným! Nepodceňujte tedy přípravu a zjistěte si o společnosti všechno možné i nemožné. 90% uchazečů udělá to samé, proto se snažte vyhledat nějaké extra informace, které nejsou snadno nalezitelné na webových stánkách, např. v loňském roce firma poprvé vstoupila na zahraniční trh, konkrétně Asie. Tato informace Vám přihraje pár plusových bodů.

3. Na samotném pohovoru totiž dojde na to, že budete smět pokládat otázky i Vy. Role se otočí a dostanete prostor doptat se na věci, které Vás zajímají. Tabu je využít příležitost a rovnou mířit na “money related” záležitosti. Zaprvé je v zahraničí relativně běžná praxe absolvovat neplacený Internship/stáž k získání potřebných zkušeností v daném oboru. Za druhé to o Vás prozrazuje, že Váš jediný zájem jsou finance, což možná může být i pravda a zcela racionální počínání, ale nevyplácí se budit takový první dojem. Zejména tehdy, když jste ještě nic nepředvedli. Navíc berte v potaz, že jste pořád cizince. Ať už Vaše CV je jakkoli oslnivé a úroveň angličtiny sebelepší, připravte si tedy i vy pár otázek, na které byste se chtěli zeptat.

Otázky musejí mít hlubší smysl. Kouzlo otázek je v tom, aby budily další otázky ideálně na straně odpovídajícího. Ve Vašem případě chcete, aby se ten, kdo Vás pohovoruje začal o Vaši osobu zajímat stejně jako vy se zajímáte o danou pozici. Pro ilustraci, jste na pohovoru v menší firmě a máte tu čest hovořit s jedním ze jejích zakladatelů. Neptejte se, za co utratil své první vydělané peníze, otázku raději formulujte takto: Jaká byla Vaše první investice do rozvoje firmy a co bylo jejím záměrem. Ať už je to malá, střední či velká firma visionářskou otázkou nic nezkazíte: Jaké má společnost krátkodobé a dlouhodobé cíle, kam směruje a proč? Jednak Vám to pomůže udělat si lepší obrázek a pochopit tzv. „Big picture“, hlavně to ale dokazuje Váš zájem a v případě dalších pohovorů či při finálním rozhodování se tímto oproti soupeřům odlišíte.

4. V dnešním světě sociální sítí, je to třeba Linkedin, který Vám pomůže získat jinak těžko zjistitelné informace. Naše rada: Před tím, než půjdete na pohovor nebo i při samotném hledání internshipu, využijte tuto profesní kontaktní síť. Můžete si vyfiltrovat jak konkrétní zaměstnatce, tak lidi, co pracují ve vybrané společnosti. Záleží na úrovni zabezpečení jejich profilů, není to pravidlem, ale měli byste být schopni vidět jejich pracovní zodpovědnosti a jiné zajímavé informace. Pozor, to jde ruku v ruce s tím, že vy sami byste měli mít doslova „vyšperkovaný LinkedIn“ profil. Často se dnes stává, že personalisti nečtou klasické CV dokumeny, místo toho si Vás  „prolustrujou“ na Linkedinu. Obzvlášť v zahraničí mít Linkedin je velká výhoda.

5. Mějte dobře rozmyšleno, jak budete odpovídat na klasické otázky typu: Kde se vidíte v horizontu 10 let? Co chcete v životě z pracovního hlediska dokázat? Jaké jsou Vaše silné/slabé stránky? Zní to už jako klišé, ale vyplatí se přečíst si pár relevantních článků, které Vám pomohou najít odpověď.

6. I když u Internshipu se předpokládá, že se jdete „učit/získávat zkušenosti/možná utříbit si, co vlastně dělat opravdu chcete, měli byste mít alespoň představu, kam směřujete. Např. vidíte Vaši budoucnost v prodeji, užíváte si interakci s lidmi, jste silní negociátoři, umíte to s čísly? Tak možná budete hledat pozici v sales department. Jste-li naopak kreativní, rádi tvoříte a baví Vás strategie. Tak daleko vhodnější pro Vás bude stáž v marketingovém oddělení. Na pohovoru musíte ukázat, že jste si vědomi Vašich silných, ale i slabých stránek, proto se vidíte tam a tam. Nemusí to být nutně pozice, kde opravdu skončíte, obvykle v rámci Internshipu rotujete odděleními, máte tak jedinečnou možnost poznat celou firmu. Výhodou je, že si sami zjistíte, co vás nejvíc baví a nejvíc Vám jde. Stejně tak to pozná Váš možná budoucí zaměstnavatel.

7. Snažte se být co nejvíce „knowledgeable“, „proactive“, „profesionál“! Věřte nám, že i když se může zdát neplacená práce jako nulová motivace, zkušenosti, které získáte na jakémkoli Internshipu v zahraničí jsou neocenitelné. Stejně jako investice do vzdělání je nevratná.
Přejeme Vám hodně štěstí!!!

 

DOPORUČENÉ PŘÍSPĚVKY

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

Nový Zéland studiumcampervanem po novem zelandu